Referat fra sommerturen 2013

Lørdag den 22. juni 2013 møtte litt over 50 glade speidere opp ved Tonsen kirke kl. 10.00. Vi pakket bussen i en fei og dundret avgårde mot Sverige. Bussen stoppet litt nord for Töcksfors, hvor vi begynte å legge ut på den lange reisen i Värmland. Der pakket vi kanoene og fordelte redningsvester før vi la ut på vannet. Så padlet vi bare rundt 1 km, siden vi fant en annen og bedre leirplass. Her satte vi opp telt og ordnet i stand innad i patruljene og hos lederne. På tidlig ettermiddagen var det konge-vær, så noen av oss bestemte seg for å bade, mens noen av oss andre satt og så på.  Til middag ble det pølser og til dessert sjoko-pudding. Det var godt! Det ble et tidlig leirbål denne dagen, med morsomme leker og skuespill. Og så hørte vi skogens ro mens alle sov. Søndagen våknet vi grytidlig opp, smelte sammen teltene og dundret ut på vannet. det var fint vær når vi dro, men sånn midt på dagen ble vi utsatt for korte intense byger, men det var mange av oss som holdt motet oppe og ventet på at været skulle gi seg. Etter langt om lenge kom vi fram til Töcksfors, hvor vi ble delt opp i 2 puljer som skulle ta slusene etter hverandre. I Töcksfors besøkte/ invaderte/stormet/okkuperte vi to butikker. Her brukte noen 30 kr og andre brukte 650 kr på godteri. Pulje én tok den andre slusa etter butikk besøket, mens pulje to tok butikk-besøket etter begge slusene. Pulje én var den første puljen som kom fram til leirplassen hvor vi skulle sove. De andre kom cirka ½ time etter. Her ble det satt opp telt på et jorde, siden det var noen tyskere som hadde okkupert leirplassen. Til middag ble det spagetti og til dessert var det et kakestykke hver fra moren til Marie Mamen (Tusen takk!! Det smakte;)). Sent på søndags-kvelden ble det leirbål, men det var kun halvparten av patruljene som hadde underholdning. IMGP3647 På mandagen våknet vi tidlig, pakket kanoene og la ut på vannet. Vi startet å padle nedover Foxen. Midt ut på vannet ble vi møtt av en varmfront. Vi satte opp en tarp på en øy og spiste lunsj, mens vi ventet til det verste regnet var over. Så la vi ut på vannet igjen, og kjempet oss igjennom motvinden. Dessverre så var været veldig skiftende. Mange av oss ble våte, men vi prøvde å holde moralen oppe. Når vi nesten var fremme ved leirplassen vinket matgruppa til oss fra land. Dermed bestemte halvparten av midtre pulje, med Taran i spissen, for å padle inn til land. Dette viste seg å være dumt, fordi de fikk matvarer i kanoen sin (matgruppa ble takknemlige). Når vi til slutt kom fram til leirplassen, som var atter en gang okkupert av tyskere, bestemte vi oss for å finne en ny plass. Her skulle vi også ha fastleir. Til middag var det hamburger, og frukt til dessert. I dag hadde den andre halvparten av patruljene leirbålsunderholdning. DSC07111 På tirsdag var det fastleir! Og alle fikk sove litt lengre. Det ble en dagsoppgave midt på dagen. Den bestod av å lage en termos. Det ble mange kreative og fine termoser. Senere på dagen ble det bading og kanokrig i det fine været. På ettermiddagen dro Morten og Einar for å hente Iver og Jon. Først padla de feil, og møtte en rådyrbaby. Men til slutt fant de fram. Til middag ble det kjøttkaker og potetmos, og melon til dessert. På kvelden hadde vi et supert leirbål. Etter å ha reparert noen kanotraller, vendte Jon og Iver hjemover igjen, mens vi fortsatte med leirbålet. IMGP3677 På onsdagen stod vi opp tidlig i håp om å unngå det verste regnværet. Men etter at vi hadde padlet en liten stund, ble vi møtt av en kaldfront. Vi holdt motet oppe og padlet videre. Midt på dagen tok vi lunsj ved en landevei. Her var det noen som skulle gå i stedet for å padle, siden da er det lettere å få varme i kroppen. Disse skulle vi møte igjen der hvor vi tok opp kanoene til en trilling senere. Trillingen var på cirka 1 ½ kilometer. Etter trillingen padlet vi omlag 500 meter, før vi tok opp kanoene og satte opp leiren. Det verste været kom på ettermiddagen, men da var alle i teltene sine eller under en av tarpene. Leirbål ble avlyst denne dagen. Etter mye regn på onsdagen var vi klare med litt sol. Vi sto opp tidlig og pakket ned leiren, før vi forlot leiren og padlet. Her padlet vi i 2 puljer siden vi skulle ha en liten bæring etter en kort distanse. Etter bæringa padlet vi ned en liten elv. Etterfulgt av elven, var det en innsjø. Der spiste vi lunsj. Etter lunsj fortsatte vi med reisen vår igjen. Etter langt om lenge kom vi fram til der vi skulle ha en liten bæring. Her vandret vi i en liten kilometer, før vi la ut på en liten elv med mange veltede trær. Elva var også veldig svingete, så for mange av oss var dette veldig morsomt!!! Etter elva var det å padle i underkant av 1 kilometer før vi kom fram til leiren. Dette leirområdet var også okkupert av tyskere…, så da forflyttet vi oss litt lengre syd på halvøya. Her satte vi opp leiren og lagde i stand middag. Det var koteletter og potetsalat (Digg!!!). Etter middag ble det leirbål, og en god natt søvn. IMGP3702 På fredagen hadde vi to dagsoppgaver. Den ene var å lage en wunderbaum, og den andre var å lage et “tyskerskremsel” (siden tyskerne alltid har okkupert leirplassene våres). Etterpå slappet vi av… Så lagde vi gulasjsuppe til middag, og fruktcoctail til dessert. Etter middag var det leirbål og en kjempebra ønskekonsert!!! Etter leirbål ryddet vandrerne leirplassene sine og fikk være oppe så lenge de ville. På lørdag morgen var alle lei seg siden vi skulle hjem… Vi pakket ned leieren mens tårene rant og padlet den siste etappen. Utpå vannet var det store bølger som ledet oss til land. Alt var grått. Ingen jublet over at de skulle hjem. Ingen jublet over å se bussen. Vi pakket den så godt vi kunne i sorgens stund. Så bar det av sted tilbake til Oslo og Tonsen kirke. Her ble vi møtt av glade foreldre. Vi tok fellesutstyret ned i kirkerommet før vi dro hjem, og tok en god dusj!!!

Takk for en fin tur!!!

Dette innlegget ble publisert i Referater. Bokmerk permalenken.

En kommentar til Referat fra sommerturen 2013

1. Mamma til Magnus i hjort sier:

Så bra skrevet dette var. Flotte bilder. Setter veldig pris på dette.