Sommertur 2010

Lørdag
50 speidere møtte opp i Tonsen kirke Lørdag 19 Juni. De hadde klart og karre seg opp av senga første dagen i ferien fordi det var tid for årets høydepunkt, nemlig sommerturen. Når vi hadde fått i alt ustyret i bussen og en varebil , bar det mot svenskegrensa. Årets sommertur var i kanoparadiset ”Dalslands kanal”. Dette området ligger like ved Ärjang i Sverige. Alle gledet seg veldig, og stemningen var på topp hele bussturen. Vell fremme rakk vi så vidt pakket ut av bussen, før vi ble møtt av turens eneste ordentlige regnbyge. Dette brydde ingen seg om, men padlet på til leirplassen 4 km unna. Alle leirplassene på turen var flotte med do og gode teltplasser, men det er bra å ha når man er nesten 60 stykker på tur. Middagen ble laget og fotball ble spilt før det ble tid for leirbål. Her var det alt fra sketsjer til Chillispising. Vi 60 på tur storkoste oss hele kvelden, helt til det var tid for å lade opp batteriene til neste dag.

Søndag
Vi våknet opp til en helt utrolig kald morgen, man skulle ikke trodd at dette var en sommermorgen. Selv om det var kaldt klarte alle å karre seg opp fra soveposene og få spist frokost. Denne dagen skulle vi padle 8 km og gjennom en sluse. Og padle i sluser var det bare noen ledere som hadde gjort, så dette gledet alle seg masse til. I dag var også en dag der de minste kunne få trent padleegenskapene, siden vi bare skulle padle 8 km. Da vi kom til slusen var alle litt spente, hvordan skulle dette gå? Slusen skulle ta oss nedover, noen var litt redde, men de trosset følelsene sine og padlet inn. Det gikk helt fint, vannet sank sakte og forsiktig, og alle padlet ut like hele. Etter slusen spiste vi lunsj, og padlet de siste kilometerne mot leiren. Leiren lå ved turens eneste bæring, som var på 100 meter. Etter og ha fraktet kanoene slo vi opp teltene på den store åpne gressletta som lå ved. Her passet det bra å spille fotball, så noen gjorde det. Andre solte seg og badet før middagen. I dag var det spagetti til middag, noe små barnekropper liker. Leirbålet i dag var fylt med lek og moro, så alle la seg med et smil om munnen mens de gledet seg til morgendagen.

Mandag
I dag våknet alle til en strålende sol som lovet om en vakker dag med herlige bruningsmuligheter. Etappen i dag var ned ”Sverdlong ”, cirka 14 kilometer. Mange synes det var litt langt, men det var en fin dag og padle på. Etter en god frokost bar det ut på vannet, 24 kanoer med speidere var klare til og sette i gang. Det er litt av et syn og se 24 kanoer, med 50 speidere i signaloransje redningsvester som padler av gårde. Etter 7 kilometer spiste vi lunsj. Lunsj spiste vi i kanoene så patrulje lå samlet og mat ble sendt mellom kanoene. Det kan til tider være litt tungvint, men noen mener man sparer tid. De siste kilometerne gikk litt saktere, for nå startet kreftene å ebbe ut hos noen, men alle holdt ut til leirplassen. Da alle hadde kommet frem og satt opp teltene fikk speiderne en overraskelse, det var en kiosk 200 meter fra leiren. Alle jublet av glede, og hamstret godteri. Alle barna fikk nøye beskjed om å spise middag før godteriet, for etter en hard dag er det lurt og få inn noe ordentlig mat ikke bare sukker og giftstoffer. Etter en god middag bestående av Hamburgere var det leirbål før alle slokna som nedbrente lys.

Tirsdag
I dag også våknet vi opp til en strålene sol, og alle gledet seg til nok en fin dag. Alle var glade og lykkelige til vi fikk vite at vi skulle padle like langt som i går, bare at vi skulle gjennom 7 sluser i tillegg. Dette gjorde noen av de minste litt nedfor, men det var snart glemt, for solen skinte og varmet godt. Dagen startet med en 1 km gå etappe, til der kanoene var kjørt kvelden før. Deretter bar det ut på den lange etappen. I den første slusen var det lunsj i kanoene. Dette for å få utnyttet all tiden vi hadde. Den siste slusen stengte 19.00, så vi hadde ikke veldig god tid. Vi sto på hele dagen og rakk den siste slusen. Og kom frem til leiren, og begynte og lage svenske kjøttboller. Når man er i Sverige, må man jo spise litt svensk mat. Alle spiste masse mat, noen patrujer spiste faktisk mer mat enn lederne. Alle var slitne derfor hadde vi ikke leirbål, den ene halvparten skulle også dra tidlig dagen etter. Tror de fleste hadde hatt en fin dag selv om den var slitsom.

Onsdag, første gruppe
Dette var den første dagen gruppa var delt i to. Den gruppa som skulle sykle første dagen måtte stå opp klokka seks. Det var en del trøtte ansikter og se når vi gikk rundt for å vekke speiderne. Speiderne hadde tross alt padlet 14 km dagen før, derfor kan jeg skjønne at de var litt slitne. Dagen begynte med en 1 km padle etappe inn til ”Bengtfors” sentrum. Herfra gikk vi til togstasjonen hvor de hadde dresiner. 15 dresiner trengte vi 30 som syklet første dagen. Selve dresinsyklingen gikk greit, dresinene var lette å få opp i fart, og når de først rullet, rullet de langt. Hvis man holdt et jevnt trokketempo gikk det greit og sykle dem. Halvveis var det lunsj ved en butikk, her fikk vi også en anledning til å fylle opp godterilagrene, noe mange gjorde. Den siste halvparten av syklinga gikk fort unna, mange hadde fått energi fra lunsjen, og klagde når vi tok pauser. Når vi tok pauser maste de på å starte igjen, det kaller jeg arbeidsvilje. Når vi kom til målpunktet 5 mil fra ”Bengtsfors”, måtte vi vente 1.5 time på bussen, vi hadde nemlig syklet fortere enn beregnet. Vi tok en rutebuss ned til en campingplass hvor kanoene hadde blitt kjørt. Herfra padlet vi ut til en øy hvor det siste leirstedet skule være. Alle speiderne var helt slitt ut, mange sovnet nesten før de hadde fått lagd middagen. Når de hadde fått spist litt mat, var det avslapping frem til kvelden kom og brakte oss til drømmeland.

Torsdag, første gruppe
I dag var det fastleir for oss som syklet i første pulje. Vi ledere lot speiderne sove lenge. De trengte litt søvn etter to harde dager, og alle sov lenge. Denne dagen var det ikke mye program, men vi utnyttet oss av varmen og hadde bading og kanokrig. Mange slikket også sol og fylte opp D-vitamin lagrene. De speiderne som syklet kom til øya på ettermiddagen og alle var glade for at gruppa var samlet igjen. Denne dagen var det Taco til middag, noe som ble satt pris på hos alle. Alle spiste og koste seg, mens man snakket om hva de ulike gruppene hadde gjort. Det var god stemning i leiren, noe som også ble utrykt på leirbålet. Alle speiderne og lederne lo og storkoste seg, til det var tid for å krype ned i soveposen.

Onsdag, andre gruppe
Vi ble igjen på fastleirområdet en dag til. Det var flott sommervær og dagen ble tilbrakt i sola. Endel badet, mens andre benyttet sjansen til å prøve kameratredning med kano. Vi hadde også kanokrig.

Torsdag, andre gruppe
Tidlig opp for å rekke buss til Årjæng. Etter en kjapp padletur, kom vi til Bengtsfors hvor bussen ventet. Det var en veteranbuss som vi fikk helt for oss selv. Vel framme ble vi vist hvordan vi skulle «sykle» med dresinen. Så bar det avsted. Vi var to og to sammen på hver dresin så det var mulig å bytte på å tråkke. Det var greit med tanke på at det var over fire mil totalt. Etter et godt stykke hadde vi pause ved en butikk hvor alle benyttet muligheten til å kjøpe seg litt snop. Etter flere kryssinger av asfaltert vei, (ja vi måtte løfte dresinen over) kom vi tilslutt til veis ende. Etter en liten busstur og en padling, ankom vi til fastleirområde nr. to. Det ble en rolig kveld. Noen la seg til og med tidlig!

Fredag
Det var mange som satt pris på å kunne sove litt lengre idag, gårsdagen var tross alt ganske krevende med litt lite søvn og mye «sykling». Utpå dagen ble det arrangert konkurranse i «båtbygging». Om å gjøre å bygge en båt som tok seg raskest mulig fra a til b. Etterpå ble det anledning for flere å gjennomføre kameratredning. Så var det tid for litt bading, før middag skulle serveres. Siste kvelden er som kjent også tid for ønskekonsert. Intet unntak i år heller. Det var som vanlig en artig seanse hvor mange fikk presentert sanne? og usanne rykter om seg selv og sidemannen. Kvelden ble lang og hyggelig med fullmånestemning over blikkstille vann! Vakkert!

Lørdag
Etter en intens pakkeøkt, padlet vi de siste 500 meterne til land der bussen skulle hente oss. Vel ombord, ble det et kort stopp i Årjæng før vi satte nesa mot Oslo. Film ombord ble det også: «Dum og dummere» til manges glede. Så ankom vi til kirken hvor mange foreldre sto klare til å motta sine håpefulle, som nok alle var enige om at dette hadde vært en spennende og vellykket tur!
Dette innlegget ble publisert i Artikler, Referater. Bokmerk permalenken.