Padletur ned Klarälva

Dag 1
En solfylt lørdag møtte en stor gjeng med speidere opp til det som kom til og bli en av de kuleste og råeste padleturene noen sinne.

Etter alle hadde pakket sekker og utsyr, var vi klare for en 4 timer lang busstur. Etter noen filmer kom vi fram til der vi skulle legge ut, men det hadde regnet en stund, så vannføringen var alt for sterk. Derfor tok vi med kanoene lenger ned der den ikke var så sterk. Vi fikk pakket utstyret ned i kanoene og kom oss av gårde. Med den sterke strømen i elva, kom vi oss ned til første overnattingssted ganske fort.

Vi kom oss opp på land og begynte og pakke ut, og mens vi pakket ut så begynte det selvfølgelig og regne. Men dette gjorde ikke så mye for speiderne var positive og satte opp teltene. Alle begynte og lage mat, og gryteretten smakte veldig bra etter en lang og slitsom dag. Etter middagen sto leirbålet for tur, og underholdningen var veldig bra. Alle var ganske trøtte så vi la oss ganske tidlig.

Dag 2
Alle var ikke like opplagt og det tok litt tid før vi fikk pakket ned i kanoene.
Elva var god og stri så det gikk unna. Et stykke ned i stoppet vi for en lunch og alle spiste godt i det fine været.

Rett etter vi hadde lagt ut etter lunchen, kom vi til et kraftig stryk som var mye sterkere en det det var når lederne hadde vært og sett an tidligere. En god del av båtene var allerede i stryket før de andre skjønte at de måtte padle til siden. To båter kantret midt i stryket men ingen skadet seg.

Når vi hadde fått samlet alle sammen bestemte lederene seg for at vi skulle ta med utsyret ned til enden av stryket. Etter dette tok de beste padlerne og padlet resten av kanoene ned stryket.
Når vi la ut på igjen begynte det og regne, men det gikk det sakte men sikket framover. Rett før vi kom frem, kantret en kano til. Heldigvis gikk det bra her også. Når vi kom frem til leirstedet var alle veldig trøtte og slitene etter den lange dagen, så lederne lagde mat mens speiderne slo opp telt i regnet.

Dag 3 (fastleir)
Alle sammen våknet opp til regnvær, så etter frokosten begynte folk og tørke klær. Noen timer etter frokost dro en gruppe inn til byen for og handle inn godteri, mens lederne handlet mat. På vei tilbake begynte været og løse seg opp og alle ble glade når solstrålene stakk gjennom skylaget.

Etter lunch ble det tid til lek og morro før vi spiste en god middag. Leirbålet ble minst like morsomt som det første, og med masse godteri i magen gikk alle sammen og la seg.

Dag 4
Vi stod opp i god tid og spiste frokost, før vi begynte og pakke ned i kanoene.
Når vi la ut på var ikke elven like strid, så det var mye lettere padle. Sola skinte, så alle koste seg nedover. Vi stoppet på en fin sandstrand for og spise lunch, og alle koste seg i det fine været. Etter lunch var det bare et lite stykke og padle til neste leirplass og vi kom fram i god tid. Når vi kom frem kom myggen frem med en gang og de var litt plagsomme når vi satt opp teltet.

Etter middagen mått vi gå et stykke for og finne ved til leirbålet, men vi fikk alt vi trengte. Under leir bålet kom myggen for og spise på oss, men alle sammen koste seg med den gode underholdningen. Siden det var så mye mygg hoppet alle inn i teltene fortere en vanelig.

Dag 5
Vi våknet til like bra vær som vi hadde dagen før og alle sammen nøyt frokosten i morgen sola. Vi pakket ned i kanoene og kom oss ut på vannet. Elven var ikke lenger like stri, så nå måtte vi gjøre mere av jobben selv.

Når vi skulle spise lunch, bestemte vi oss for og lage et lunchflak. Dette vil si at vi holdt kanoene sammen på elva mens vi spiste i båtene. Dette gjorde at vi kunne drive nedover mens vi spiste. Alle sammen koste seg mens vi spiste i det fine været.

Etter lunchen padlet vi til det neste leir stedet. Dette leirstedet var det fineste på turen. Den hadde volleyballbane, utedoer og en grill. Etter vi hadde satt opp teltene dro vi bort til en butikk som lå i nærheten, og handlet litt godteri og mat.

Når vi kom tilbake spilte vi volleyball og slappet av i det fine været.
Til middag lagde vi grillmat og salat, som kanskje var den beste middagen på turen. Etter maten ble det tid til litt mere volleyballspilling, før vi avsluttet dagen med et kjempe bra leirbål.

Dag 6
Værgudene var snille mot oss denne dagen også, og vi spiste frokost til et kjempe fint vær. Vi pakket ned i kanoene og kom oss av gårde. Nå begynte elva og ble bredere og stømmen avtok enda mere. Etter litt padling stoppet vi ved en strand som lå like nedenfor en slalombakke. Etter vi hadde spist lunch la vi utpå igjen og padla siste rest ned til neste leirplass.

Vi satte opp teltene og de fleste bestemte seg for og bade. Vannet var ganske kaldt, men det var varmt i lufta så gjorde ingen ting. Etter badet stod det hamburgere for turen. På leirplassen var det en kjempe fin bålplass, og leirbålet ble like bra som alltid. Etter leirbålet begynte myggen og komme, så vi gikk og la oss.

Dag 7
Sola skinte atter en gang og vi skulle begi oss ut på den siste padlingen for turen. Etter frokost pakket vi sammen og kom oss av gårde. I dag ble det også til et lunchflakk, og ingen ting er bedre en og spise mens man driver ned en elv med kjempe vær. Vi padlet videre og kom til det siste leirstedet på turen. Vi pakket ut og tok opp kanoene fra vannet.

Etter at vi hadde satt opp teltene, bestemte noen seg for og ta en kanokrig. Kanokrig er så enkelt som og velte motstanderkanoen. Mange ble ganske våte og kalde så vi kom oss opp og begynte og lage middag. Mens vi lagde middag kom myggen. Og det kom veldig mye mygg. Etter vi hadde spist hadde vi et myggbefengt, men veldig morsomt leirbål. Vi la oss tidlig for neste dag skulle vi bli hentet av bussen.

Dag 8
Vi sto opp tidlig og spiste en rask frokost. Pakkinga begynte rett etter frokosten, og det gikk unna. Vi bærte alt utstyret til stedet vi skulle bli hentet og sammlet oss for og avslutte en kjempe bra tur. Bussen kom og vi pakket inn i den og neste stopp var Oslo.
Dette innlegget ble publisert i Artikler, Referater. Bokmerk permalenken.